En tonhöjd för att flytta utgifterna bara en procent

Glenburn Soda är bland flera Burnaby-företag som deltar i Buy Local Week som går 1 till 7 december.

Det är en årlig kampanj av LOCO BC för att öka medvetenheten om att köpet lokalt inte bara håller pengar i samhället, det har stora ekonomiska spinoffs.

Den ideella alliansen av lokala företag uppmanar alla brittiska columbier att flytta minst en procent av sin julköp till lokala företag eller till lokalt producerade varor.

Med genomsnittliga kanadensiska utgifter i genomsnitt 1,500 dollar under semesterperioden, det är bara 15 dollar för varje person i provinsen, säger Amy Robinson, grundare och co verkställande direktör för LOCO BC.

Gruppen definierar lokala företag som de som är mer än 50 procent ägda av brittiska colombianer och lokala produkter som de som produceras i provinsen.

‘Många konsumenthandelsvanor bygger på bekvämlighet,’ sa Robinson, med hänvisning till populariteten hos stormarknader och stora boxbutiker.

Vissa företag, som Urban Digs Farm i South Burnaby s Big Bend-område, är så lokala som de kommer. Farmens stand på 4992 Byrne Rd. Är öppen lördag till december och säljer produkter och kött som odlas på gården själv.

Co ägare Julia Smith gör en punkt att använda lokala leverantörer och företag som Vancity.

Som en gård sa Smith att hennes produkter är fräscha eftersom de inte behöver transporteras långa sträckor. Att stödja lokala gårdar är också det bästa sättet att skydda jordbruksmarkreservatet från hotet om utveckling.

Att köpa lokalt handlar också om att skapa en gemenskap, säger Lisa Beecroft, ägare av Caff Divano på Hastings Street.

‘Om du kommer till en lokal oberoende, hjälper det en familj. När vi handlar, handlar vi lokalt också. Det fortsätter att filtrera tillbaka till samhället. ‘

Att veta ägarna till lokala företag skapar en mer ‘autentisk anslutning’ som ‘berikar samhället så mycket mer,’ sade Beecroft.

Oberoende företag ger mångfald till samhället, sa hon, jämfört med kedjebutiker och restauranger som tenderar att vara exakt densamma var de än befinner sig i världen.

‘Om du inte längre hade ett val av oberoende, vad synd det skulle vara.’

Tillbaka till Glenburn Soda, när de är möjligt, köper de lokala varor för att producera sina glasscreations från Birchwood Dairy i Abbotsford, Avalon Dairy i South Burnaby och Krause Berry Farm i Langley, till exempel och under högsäsongen anställer de upp till sex personer.

Och medan vissa kan anta att lokala företag kan vara dyrare, är det ofta en missuppfattning, säger LaQuaglia och noterar att folk kan få ‘lokal’ blandat med ‘organiskt’ eller ‘specialitet’.

Glenburn väljer att inte använda billigare, mer bearbetade ingredienser i ett försök att sänka priserna och öka vinsten, sa hon. ‘Jag kan inte stå bakom den produkten, på samma sätt som jag kan med mina lokala saker. Det handlar om att jämföra äpplen med äpplen.’