En säsong med hits väntar på konsert i december

Vi kan vara tacksamma för en månad med härliga musikaliska erbjudanden i december. Jag kan börja i början, som Dickens skulle, men jag kan inte täcka alla underbara erbjudanden.

På fredag ​​leder Whitman Colleges begåvade Riikka Pietilainen Caffrey koralsammansättningar i sitt årliga fall / vinterprogram med pianisten Jackie Wood, cellisten Sally Singer och mig på theorbo som följer med ett varierat men rörligt program.

Det innehåller ett nytt arbete av den oförskämliga Morten Lauridsen, och ett par arrangemang som jag gjorde av tidiga låtar, inklusive den traditionella ‘Lyke Wake Dirge’, ett klagomål och en kommentar till själens framsteg, att sjungas med stearinljus över kistan av den avlidne.

Alldeles nästa natt är Walla Walla Symphonys uppträdande av Händels ‘Messias’ vid Walla Walla University Church.

Så många läsare är redan bekanta med det här arbetet, det kanske inte verkar nödvändigt för mig att säga något om det här, men jag känner mig uppmanad att göra det. Jag kan inte berätta hur många gånger jag har hört det här stycket, både levande och inspelat, men jag tycker att det förnyar sig själv och glädjer sig i att det går ut ur smycken.

När jag föreläste det några år tillbaka frågade jag lyssnare att bara uppmärksamma en sak: ordmålning. Det handlar om Handels monumentala skicklighet vid att förmedla ordets känsla genom melodiets form.

Det finns mycket mer på den här konsten än jag kunde förmedla, men ytligt är det enkelt. När orden talar om att vandra, till exempel, låt melodin vandra. Det står klart i kören ‘Allt vi som får har gått vilse ‘. Och när baritonen sjunger av Herren som skakar himmel och jord, låt musiken förmedla en jordbävning.

Gå ner en nivå. Tänk på det rena av vokalskrivet i kören, ‘och han skall rena Levis söner’ eller ‘hallelujaens rena glädje’.

Hur Handel kunde uttrycka dessa djupare känslor i musik, som förresten han komponerade med blixthastighet min vän Steve Hayner berättade för mig att han en gång beräknat att Handel komponerade Messias med en hastighet på cirka fyra noteringar var tredje sekund orsakade ingen annan än Mozart att förklara att ‘Handel är mästaren av påverkan [känslor] i musik.’

Handels livstidsproduktion är lika med Bach och Mozarts kombinerade, så han hade gott om övning.

Varje gång jag hör stycket upptäcker jag någonting nytt i denna dimension. Håll ditt ordblad med dig och glad jakt.

Jag ser också fram emot tisdagens program på Foundry Vineyards, med prisbelönt cellist Zuill Bailey och Wood som följer med piano.

Förutom vissa val från Bachs ensamkommande cellosviter, kommer de att utföra ett nytt arbete av kompositören Stephen Daugherty med titeln ‘Tales of Hemingway’.

Han tar några Hemingway-noveller och ‘granskar’ dem, skapar musikaliska ackompanjemang, utan ord, som ger smaken av berättelserna den konst som Handel hade så uppenbarligen behärskat.

Bailey är en världsberömd och mycket dekorerad cellist, och vi har tur att få honom att dyka upp i Walla Walla så ofta som han gör.

Det hade varit kul att delta i Grammy-utmärkelserna på natten, han och Daugherty vann båda priserna, Daugherty för den här delen.

Hör det. Du kan få biljetter på Foundry Vineyards hemsida.

Det är också ett nöje att se att någon än en gång presenterar den 1950-talets favorit, ‘Amahl and the Night Visitors’, som Whitman gör som en del av sin operaverkstadsserie, regisserad av Monica Griffin Hunter. Förra gången såg jag det var vid Walla Walla University för några år sedan.

Det skrevs av den italienska amerikanska kompositören Gian Carlo Menotti till sin egen libretto och först utfördes på tv den 24 december 1951. Jag kommer ihåg det som en TV-häftklammer i min uppväxtår.

Menotti åtnjutit utmaningen att skriva operor för populär, snarare än högkvalitativ konsumtion. Han skrev flera, inklusive ‘The Old Maid and The Thief’, som Whitman spelade för några år sedan.

Jag ser fram emot att höra detta resultat av hans underbara, melodiska, rörliga arbete.

Vi ses där!

John Jamison lär ut i Quest-programmet på Walla Walla Community College och tjänstgör i styrelsen för Walla Walla Symphony.